Jump to content

Din Kokenine Farkli Bir Bakis


evrensel-insan
 Share

Recommended Posts

Eskiden filoloji olarak bilinen dil bilimi, gunumuzde 3 farkli dalda ele alinmaktadir.

 

Dilin her turlu yapilanisi, yapisi ve isleyisi-Linquistik

 

Dildeki her turlu kok ve ekin temeli/tabeni-Etimoloji

 

Dilin konusulan ve yazilan guncel kullanimi-Language.

 

Bilindigi gibi turkce dili genelde kok uzerine kurulmus ve kokten turetilmis bir dildir. Genelde bu kokler ya bir isim, ya da bir emirdir.

 

Mesela goz bir isim iken, gor bir emirdir.

 

Bir is hareket ve olus belirten kelimenin, yani fiil ya da yuklemin dile gelisi ise, emir kokune eklenen mek/mak mastarlaridir. Gormek gibi.

 

Iste bu temelde din bir is bir hareket ve bir eyleme donusecek olan bir emir kokudur.

 

Fiikllerimiz- Dinmek, dinlemek, dinlenmek ve dindirmektir.

 

Din emir kokunden turetilen bu eylemleri sorguladigimizxda, karsimiza; tamamen pasifize eden ve tamamen karsi tarafi pasifize etmeye yonelik fiiler oldugunu goruruz.

 

Dinmek- genelde hareketin, cabanin, firtinanin, dalganin v.s. durulmasi ve sakinlesmesi anlamindadir.

 

Dinlemek- Soylenileni anlamak ve uygulamak ve ona uymak anlamindadir.

 

Dinlenmek-Bir hareket is ya da eylem sonucu olusan yorgunluigun atilmasi anlamindadir.

 

Dindirmek-Mesela aci ceken bir kisinin acisini hafifletmek, onu o acidan kurtarmak v.s. temelli gosterilen cabadir.

 

Goruldugu gibi, din kokeni- durul, sakinles, karsi cikma, kabullen v.s. temelli bir pasifize etme eylemidir.

 

Buradaki aktivite ise, ya bu din kokeninden turetilen emirleri kabul etmeme ve karsi cikma, ya da bu emri isteyenlerin emirleri yerine gelmesi adina aktiflesmesi. Yani dinmeyeni, dindirmek; dinlemeyeni, dinletmek, dinlenmeyeni, dinlendirmek ve dinmeyeni, dindirmektir.

 

Buradaki pasif emrin aktivitesi; emre uymamak ve emre uydurmaya yonelmektir.

 

Iste burada emre uymamak bir isyan, bas kaldiris, asilik, yaramazlik v.s. olarak algilanirken; bunu yapanlari emre uymaya zorlamak, baski kurmak, mudahele etmek, korkutmak ve benzeri hak ve ozgurluk ihlali dusunce ve davranislardir.

 

Kisaca din temelli pasif emre uymamak hak ve ozgurluk talebi, bu aktiviteyi tekrar pasifize etme dusunce ve davranisi da hak ve ozgurluk ihlali, baski kurma, mudahele v.s. temelli bir yanasimdir.

 

Islam dini inanc, iman ve sartlarinin ve bunu uygulayan muslumanlarin yine dil anlam temelinde bir teslimiyete girdikleri algilanirsa, Din kok ve ondan turetilen emir koklerinin ve de eylemlerin de nasil bir pasiflik ve pasifize etmek uzerine kurulduigu da algilanir.

 

Kisaca din kokeni boyun egmek, sorgulamamak, harfiyen uymak, emre itaat temelli pasifizmin; dusuncenin dusunme eylemi ile tam bir zitlik icinde oldugu algilanir. Cunku dusuncenin dusunme eylemi, tam da pasivizmin aktiflesmesi anlamini ve emirlerin uygulanma ve karsi cikilma yerine, sorgulanmasini saglar.

 

Dolayısiyle din kelimesinin etimolojisi kesin bir şekilde

belli değildir. Yabancı kök ve anlamların zamanla bu kelimenin yapısında

bir araya gelmiş olması (aynı şekil içinde birden fazla kökün bulunması)

mümkündür...........

 

 

 

Bu zikredilenleri toparlayacak olursak, "din" kelimesinin "yol,

adet, hüküm, ceza, iman, hal, gidiş, ibadet, hesap, saltanat ~e idare ..."

gibi sözlük anlamları bulunduğuıs, semantik yönden onun hem hakimiyet,

hem de teslimiyet gibi zıt anlamlara sahip olduğu söylenebilir.

Buna göre din kelimesinin kuııanılışında iki taraf göze çarpmaktadır:

hir,i, boyun eğen, yol tutan, adet edinen, inanan ... taraf; diğeri de, hükmeden,

ceza-mükMat, karşılık veren ... taraf. Bu iki taraf arasında~

münaseheti düzenleyen kanun "din"dir.

 

http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/773/9864.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

Gerçeği söylemek gerekirse dinlerin ve dillerin kökenine dair bilinen hiçbir şey yoktur. Bu konuda elimizde birkaç spekülatif hipotezden başka bir şey yok.

 

Bu baslik zaten dinlerin kokeni degil; din kokunun fiili yani mek/mak olarak dilsel temeli. Bu konuda verilen link gayet aciklayici.

 

Ben de din emrinin kok olarak eyleme yani mek/mak'a nasil tasinabilecegine ve bunun ne anlam ve icerikte olabilecegine degindim.

 

Yoksa din kavrami olarak degerlendirmedim.

 

O yuzden de baslik "farkli bir bakis."

 

Tabiki din kokeninden din kavramina da bir bag kurdum, ama bu bag din kavraminin kokenini acikllamayabilir. Cunku bana gore her turlu yonlendirim ve yaptirim dindir. Buna ideolojiler, inanclar, etik ve her turlu sistem ve duzen de dahil. Etik icerik te, milli, dini, siyasal, ahlaki, ekonomik, toplumsal geleneksel, toresel, kulturel v.s. kisaca insanoglunun birlikte yasayabilmesi icin kanun ve duzen haline getirilmis yonlendirim ve yaptirimlar dindir.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...