kirec Konu tarihi: Nisan 22, 2011 Report Paylaş Konu tarihi: Nisan 22, 2011 insan nedir... evren nedir ... tanrı nedir... insanın elini kulağını yada başka uzuvlarını kessek insan olmaktan çıkar mı... hangi uzuv yahut özellik insanı insan yapar... beni ben yapan senin sen yapan nedir... bilinç mi akıl mı ... insanın bedeni bilincini taşıyan bir binek mi araç mı sadece... tanrı da evrenin bilici olabilir mi... 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
evrensel-insan Mesaj tarihi: Nisan 22, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 22, 2011 insan nedir... evren nedir ... tanrı nedir...-Alinti- Bu ucunun ne oldugu ve ne anlam ve icerik icerdigi, her aklin kendince (ideolojik/inancsal) dogruladigi cevaplardir. Yalniz, konuya bilim ve bilimselligin fenomenal tabani olarak bakacaksak, tanri bir fenomen olmadigi ve gozlem veremedigi icin, otomatikman bilim ve bilimselligin disinda kalir ve felsefenin teolojik tartismasinin konusu olur. Evren zaten gozlem verendir ve bu gozlem bilim ve bilimsel olarak ortaya konmaktadir. Insana gelince, bu gozlem veren mekan butununun bir parcasi olarak, hem gozlem veren ve hem de gozlem alan olarak, epistemolojik bir alternatifsizlige sahiptir. Ama, insanin ne oldugundan ziyade, nasil olmali oldugunun ortaya konabilmesi, insanoglunun dusunce ve davranistaki insanlasmamis olan ve insandisi insanlikdisi veri, deger ve tabu tasiyan iceriklerinin aklin her turlu dogru olarak inandigi sinirlarini sorgulayarak, dusuncenin, oznesiz ufku ve sinirsizligi ile, "insan dedigin boyle olmalidir" temelli "insanlik" algisinin ne oldugunun ortaya konabilmesi, insanoglunun dusunce ve davranis olarak, insanliga dusunce ve numenal devrim olarak bilincli ve farkindalikli gecisidir. Bu da insanoglunun dusunce ve davranisindan, kendi kendine verdigi her turlu deger, veri ve tabudan ne kadar rahatsiz olup olmadigi ve bu verilenleri ne kadar sorun olarak algiladigi her turlu insandisi ve insanlikdisi temelleri, insan temeliyle butunlestirebildigi ve temeli sadece insan olarak aldigi surece mumkundur. evrensel-insan Link to comment Share on other sites More sharing options...
kirec Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 Yazar Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 insan nasıl olmalıdır da önemli bir soru... ama belki başka bir konuda konuşulsa daha mı iyi olur acaba... evet insan nasıl olmalıdır... ve neden öyle olmalıdır... insan dürüst olmalıdır iyiliksever olmalıdır vefalı diğergam hoşgörülü adaletli ve tutarlı olmalıdır... ama neden... insan niçin böyle olmak zorundadır ... böyle olmayan çok insan var ve pekala gül gibi yaşayıp gidiyorlar kendilerince... insan neden iyi olmalıdır da kötü olmamalıdır... Link to comment Share on other sites More sharing options...
evrensel-insan Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 Saygideger kirec; Iyilik ve kotuluk, goreceli kavramlardir ve ustelik birinin iyisi, digerinin kotusu olarak algilanabilir. Oyuzden konu, iyilik/kotuluk; dogruluk/yanlislik v.s. temelli goreceli kavramlar degil; insan olmanin degerleridir. Eminim herkes, bu insan olma degerlerini kendi duzeyince ortaya koyabilir. Istersen once bu insan olma degerlerinden baslayip, nelerin insan olmadegeri olmadigini ortaya koyalim. Boylece, insan nasil olmalidiri, insanoglu boyle olursa neden insan olmaz, temelinde algilayabiliriz. Oyuzden ben insanoglu ve insan olarak; iki farkli kelime kullandim ve insan olmayi, dusunce ve davranisin olan insanoglu dusunce ve davranisini sorgulamaya ve bu sorunu cozmeye ve gormeye yonelttim. evrensel-insan Link to comment Share on other sites More sharing options...
aydoe Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 insan nedir... evren nedir ... tanrı nedir... insanın elini kulağını yada başka uzuvlarını kessek insan olmaktan çıkar mı... hangi uzuv yahut özellik insanı insan yapar... beni ben yapan senin sen yapan nedir... bilinç mi akıl mı ... insanın bedeni bilincini taşıyan bir binek mi araç mı sadece... tanrı da evrenin bilici olabilir mi... İnsan sen ben Evren var olduğumuz mekan Tanrı var oluşumuzu bağladığımız kavram Maddeden bağımsız bir bilinç olamaz , kafa travmalarında bilinç kaybı yaşanmaktadır ki beynin işlevini kaybetmesi ile ilgilidir . Beyin dediğimiz de beyaz ve gri cevherlerden oluşan bir organdır,maddedir . Link to comment Share on other sites More sharing options...
kirec Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 Yazar Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 İnsan sen ben Evren var olduğumuz mekan Tanrı var oluşumuzu bağladığımız kavram Maddeden bağımsız bir bilinç olamaz , kafa travmalarında bilinç kaybı yaşanmaktadır ki beynin işlevini kaybetmesi ile ilgilidir . Beyin dediğimiz de beyaz ve gri cevherlerden oluşan bir organdır,maddedir .yani evren zarar görürse tanrıya da bişey olur mu... Link to comment Share on other sites More sharing options...
aydoe Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 23, 2011 yani evren zarar görürse tanrıya da bişey olur mu... Olur tabi ,insan olmazsa tanrı da olmaz zaten . Tanrıyı var eden insandır .(kavram olarak) Diğer canlıların ve diğer inorganik maddelerin böyle bir kavramı yoktur . Link to comment Share on other sites More sharing options...
berguzar Mesaj tarihi: Nisan 25, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 25, 2011 Saygideger kirec; Iyilik ve kotuluk, goreceli kavramlardir ve ustelik birinin iyisi, digerinin kotusu olarak algilanabilir. Oyuzden konu, iyilik/kotuluk; dogruluk/yanlislik v.s. temelli goreceli kavramlar degil; insan olmanin degerleridir. Sevgili arkadaşım, İyilik ve kötülük göreceli kavramlar değildir. Yani güzellik çirkinlik gibi değildir. Bunlar insanın toplumsal ilişkilerinde rol oynayan, insanlığın gelişimi açısından üretilen değerleri barındıran kavramlardır. Mesela bir aslanın bir ceylanı yemesi kötülük değildir. Beslenmesi için bu olmak zorundadır. Yada birinin depremde ölmesi kötülük değildir. Ölüm kötü değildir. Ölüm ölümdür ve hayatın olmazsa olmaz unsurudur. Ha bu dediğimden birileri gitsin birilerini öldürsün lafı çıkmaz. Toplumun huzuru ve mutluluğu her zaman bireyin huzuru ve mutluluğundan çok çok öncelikli olmalıdır. Kötülük problemi bunu tersi kaynaklı davranışların bir kısmıdır. Bu anlamda senin insani ve evrensel değerlerini az çok biliyorum ve sana çok saygı duyuyorum; ama yukarıdaki cümlene üzülerek katılamıyorum. Selamlar...Olur tabi ,insan olmazsa tanrı da olmaz zaten . Tanrıyı var eden insandır .(kavram olarak) Diğer canlıların ve diğer inorganik maddelerin böyle bir kavramı yoktur .Tanrının biricik özelliklerinden biridir yaratıcı olması, ondan başka hiçbir varlıkta bu vasıf yoktur. Ve bu vasfa sahip olduğu sürece yarattıkları olmazsa olmaz bir kuraldır. Bir yaratıcının varlığı var edilmişler üzerinden anlaşılır. Diğer canlılar varlıklarının farkında mıdır? Bunu bilmiyoruz. Ama ben varım ve farkındayım. Selamlar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
evrensel-insan Mesaj tarihi: Nisan 25, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 25, 2011 saygideger berguzar; Bana, insanoglu adina evrensel bir onay kazanmis, iyilik, ya da kotuluk soyleyin. Bir seyin iyi, ya da kotu olmasi; algi meselesidir. Olumden ornek vermissiniz. Savasta insanlarin bir birlerini oldurmesi, ya da sakat bir at oldurulurken dusunulen veya hayvanlarin aci cekmemesi icin, uyutulmasi v.s. Isterseniz, siz somut bir ornek verin; onun uzerine akil yurutelim. Mesela acliktan ekmek calan bir kisiyi, polise sikayet edip, iceri attirmak; iyilik midir, kotuluk mudur? Kime ve neye gore? Kim/ne icin iyilik, kim/ne icin kotuluktur. Ya da soyle dusun, ebeveyn "her zaman evladinin iyiligini ister" ve onun icin bir seyler yapar. Ama, evlat bazan bu yapilan "iyilikleri", kendine yapilan kotuluk olarak algilar. Iste bu nedenlerden, su dusunce ve davranis iyi, su dusunce ve davranis kotu seklinde evrensel onay almis bir anlayis sekli yoktur. evrensel-insan Link to comment Share on other sites More sharing options...
evrensel-insan Mesaj tarihi: Nisan 26, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 26, 2011 Saygideger berguzar; Tanrının biricik özelliklerinden biridir yaratıcı olması, ondan başka hiçbir varlıkta bu vasıf yoktur. -berguzar- Insanoglunca, epistemolojik olarak, soyutlama yetisi olan, tek tur insanoglu turudur. Diger evren parcalarinin soyutlama yetisi olup olmadigini insanoglu bilemez, cunku onlar ile dialog kuramaz. Bu acidan, yine epistemolojik olarak soyutlama yetisi ile soyutlayan ve somutlayan tek tur, insanogludur. Yaratis olarak ta, tek yaratici insanoglu turudur. Yarattiklari; Kurgular (hipotez, tez, inanc, iman, teori, formul, din, ibadet,mistisizm, efsane, mitoloji, hurafe, fal, masal, hikaye, antitez, sentez, analiz, zaman, dil, felsefe, bilim, kanunlar, yasalar, kurallar, kaideler, yasaklar, etik-milli, dini, sosyal, siyasal, toplumsal,toresel, geleneksel v.s. degerler- suc, ceza, sistem, duzen, tarih, hak, hukuk, ozgurluk, esaret,iskence, katliam, linc,hirs, kin, nefret, azim, kararlilik, yalan, hile, akraba, sulale, v.s.) fenomenden yarattigi olgular;( her turlu teknik alet, edevat, kullanim esyalari, yerlesim yerleri, giyim, kusam, ev esyasi, savas malzemeleri, hava, deniz, kara tasitlari v.s.) Goruldugu gibi, saymak ile bitmez. Kisaca, kendi turu dahil; neyin ne oldugunu soran, cevaplayan, ortaya koyan, tartisan, varlayan, yoklayan, dogrulayan, yanlislayan, iyileyen, kotuleyen, guzelleyen, cirkinleyen v.s. insanoglu turu ve biridir. Senin anlayacagin, insanoglu tur olarak; kendi soyler, kendi dinler, kendi kendine gelin guvey olur, kendi eder, kendi bulur. Dolayisiyle, ortada bir sorun, data varsa; onun yaraticisi da, insanogludur, cozecek, aciklayacak olani da. Cunku insanoglu turunun disinda, baska bir otorite, teleolojik, teolojik, akilli tasarimci, planlayici, programlayici, amacli, gayeli, bilgili, bilincli, yoneten, yonlendiren v.s. doga ustu, dunya otesi, spekulatif, bilim kurgu bir guc yoktur. Insanoglu da, beseri, akli ve dunyevidir. evrensel-insan Link to comment Share on other sites More sharing options...
berguzar Mesaj tarihi: Nisan 27, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 27, 2011 Sevgili arkadaşım, Savaşlar, zulüm zaten birer sömürü aracıdır. Tarih boyunca sırf bu sebeple işlenmiştir. Bir insan midesinin hacmi bellidir, onu istesede çok fazla zaten dolduramaz. Bir sarayı olsa bile hacmi kadar bir yer kaplar o sarayda. Dolayısı ile insanın ihtiyaçları sınırlı ama ihtirasları sınırsızdır. Bundan dolayıdır ki insan yaratıcı değil, üreticidir. Yaratıcı bir şeyi yoktan var etmek (ol dedi oldu ibaresinden bahsetmiyorum) demektir. Üretici, eldeki materyallerler kullanım için başka bir şey var edilmesi demektir. Burada yaratıcı ve üretici arasındaki farkı algıladıktan sonra iyilik-kötülük kavramını daha çok tartışabiliriz diye düşünüyorum. Senin dinlerden özgür birisi olduğunu, itiraz noktalarını çok iyi biliyorum. Ve seninle benim aramda sadece Tanrı algısının olduğunu da biliyorum. Sen hangi pencereden bakıyorsan hayata bende tam senin yanındayım düşüncelerinle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
evrensel-insan Mesaj tarihi: Nisan 27, 2011 Report Paylaş Mesaj tarihi: Nisan 27, 2011 Saygideger berguzar; Yaratıcı bir şeyi yoktan var etmek (ol dedi oldu ibaresinden bahsetmiyorum) demektir. Eger farkindaysan, ben yaratistan bahsettim, yaratilistan degil. Cunku yaratis, etken ve oznesi belli (insanoglu turu ve biri), yaratilis ise edilgendir. Ayrica, yaratilisin, yaratici ve yaratan cikmazi vardir. Ingilizce de, creative; yaratici demektir ve her turlu sanat eseri ve de dusunce, fikir uretimi icin kullanilir. Yani, somuta acilan soyutlama demektir, yaratici. "Yoktan var etmek" ifadesi, hem bilime hem de bilimsellige terstir. Cunku, insanoglunun yok kullanimi ortaya konan bir kavramin, olmadigini veren negatif anlam ve algisidir. Cunku yok'u tek basina kullanamazsin. Birsey yok dersin. Dolayisi ile, yoktan once kullandigin kelime; insanoglunun zaten ortaya attigidir. Yok, ortaya atilmis bir seyin; Birincisi, o an o yer ve zamanda olmadigini bildirir, mesela "param yok. Ikincisi, eskiden var olup ta su an olmayan bir fenomendir. Mesela dinazorlar. Ucuncusu de, algi, ideoloji, inanc olarak varligina itiraz ve karsi cikistir."beni anlayacak birisi yok" gibi. Dolayisi ile yokluk, varin karsiti olarak, ortaya konmus bir em pozitifin algi, ideoloji, inanc, anlam ve icerik olarak yoklanmasidir.Üretici, eldeki materyallerler kullanım için başka bir şey var edilmesi demektir. Bunu yukarida, fenomenin degisimi, islenmesi olarak izah ettim. Mesela masa insanoglunun bir yaratimidir. (yaratilis degil) Burada yaratıcı ve üretici arasındaki farkı algıladıktan sonra iyilik-kötülük kavramını daha çok tartışabiliriz diye düşünüyorum. Masa insanoglunun bir yaratimidir. Yaratilan masanin cogaltilmasi ise, uretimdir. Senin dinlerden özgür birisi olduğunu, itiraz noktalarını çok iyi biliyorum. Ben dusunce olarak sadece dinlerden degil; insanoglunu ayristiran her turlu cikar temelli veri, deger ve tabulardan da ozgurum.Ve seninle benim aramda sadece Tanrı algısının olduğunu da biliyorum. Sen hangi pencereden bakıyorsan hayata bende tam senin yanındayım düşüncelerinle. Tanri algisi, eger anlam ve icerik olarak insanogluna bir yukumluluk yuklemiyor ve yasam ve iliskilerini etkilemiyorsa, o tanri algisinin bir zarari yoktur. Eger bu tanri algisi, belirli bir temelle kisinin yasam ve iliskisine mudahele ediyor ve kisi tanriya bagliligindan dolayi, kendi varliginin bilincine varamiyor ve yasamini inandigi tanrinin degerlerine harciyorsa, o zaman bir sorundur. Oyuzden konu tanri degil; kisinin, bu tanri algisina nasil bir icerik ve anlam verdigi ve bu verilen anlam ve icerikle, inandigi tanrisi ile nasil bir yasam iliski bagi kurdugu ve kendini nekadar, teslim ettigi, yokladigi ve adadigidir. Bu arada, ben seni lakabindan pek cikaramadim. Ama, algiladigim kadariyle, sen beni dile getirdigim dusuncelerden taniyorsun. Benim pencerem ve her konuya yanastigim ...e gorem bellidir. Ne insandisidir (madde/tanri), ne de insanlikdisidir (insanoglunun kimlik ve kisilik haline getirdigi, her turlu degerler, sistemler, duzenler, ideolojiler, inanclar, dogrular v.s.), benim bakisacim; Tum bunlari ortaya atan insanoglu turu ve birinin kendisidir ve onun zihniyet olarak, dusunce ve davranista insanlasamamasinin nedenini ortaya koymaktir. Dolayisiyle, pencerem insanoglu turu ve biri v de onu zihniyet olarak insanlastirmasyan nedenler, otomatiklesmis, yerlesmis, alisilagelmis aklin inandigi ideolojik takintilar ve sinirlardir. Bu temelde de, gunumuzde yapilandirilmisligin epistemolojisini ortaya koyarim. Yani,kendi dahil herseyin bir insanoglu yapilandirilmisligi oldugu ve bunun evrensel olarak nasil olusturuldugu, yani dogal zihniyet (kendi kendine gelisen zihniyet) ve bu olusturulmuslugun, zihniyet olarak dusunce ve davranista insanlasmayi nasil onledigini konu ve degerine gore gozlem ile ortaya koyarim. Bu temelde dusuncelerde "benim yanimda olmak" demek; insan zihniyetinden ve insanliktan yana olmak demektir. Insanoglunun, ayrimci, cikarci, bencil, guce otoriteye tapan ve insanoglunun dusuncesini aklin inandigi ideolojik, etik dogrularla sinirlayan Hem insandisi hem insanlikdisiliga karsi. Bu da, bireyin kendi kendisini sorgulayarak kendi icin gerceklestirecegi zihniyet devrimi ile mumkundur. evrensel-insan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountGiriş yap
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now