Jump to content

Islam'da Iman Etme ve Inanma Celiskisi-Uygulama


evrensel-insan

Recommended Posts

Aslinda bu konuda ciltler yazilalabilir.

 

Yalniz onemli olan basligin ne anlam ve icerik kapsadiginin algilanmasi.

 

Islamda HER TURLU UYGULAMA FARKI VARDIR.

 

Iste bu farklar mezhepleri ve mezhepseldallari dogurmustur.

 

Bunun ANA NEDENI islami uygulamadir.

 

iSLAMI UYGULAMA bir inanirin yasam ve iliskisinde yer verdigi pratik eylemdir.

 

Peki Islamda bir inanirin yasaminda islasmini uygulamassini ne belirler?

 

Iste bu soruya verilen her bir yanit, her bir inaniri biribirinden farkli kilar.

 

Cunku INANMAK, UYGULAMAYA YANI EYLEME YANI IMANA TASINMADIGINDA; ORTADA INANANIN HIC BIR EYLEMI YOKTUR.

 

Aciklayalim.

 

Allah'a inanmak- Nedir bunun uygulamali eylemi?

 

Allah'a iman- Iste eylem burada baslar. Yani ALLAH'IN DEDIKLERINE HARFIYEN UYMAK.

 

Peki Allah'in dedikleri nerdedir?

 

Kuran'da sunnette ve hadislerdedir.

 

Demekki ALLAH'A INANANIN AMA IMAN ETMEYENIN HIC BIR EYLEMI YOKTUR.

 

Allah'a iman da ise kiyamet kopar.

 

Cunku HER BIR INANIR ALLAH'INA IMAN EDERKEN FARKLILASMAKTADIR.

 

Iste bu farklar; Allah'a imanin bulundugu Kuran, Sunnet, hadis v.s. farkli algilanmasindan gelir.

 

Yalniz burada bir sorun vardir. ALLAH'A IMAN ETMEDEN YANI UIYGULAMA YAPMADAN, EYLEMSIZ "KURU KURU" INANMAK; ISLAM DININDE MUMIN OLMAK ICIN YETERLI MIDIR?

 

Dedigim gibi konu cok detayli ve kendi bunyesinde coklanan bir konu.

 

O yuzden bir ornek ile aciklayacagim.

 

ISID' KENDI IMANINCA KURAN'DA YAZAN BIR AYETI HARFIYEN UYGULARKEN; BASKA BIR INANIR, KENDI IMANINCA UYGULAMAMAKTADIR?

 

Iste buradaki "neden bu boyledir?" sorusunun yanitini algilamak cok onemlidir.

 

Cunku burada ISID'IN UYGULADIGINI UYGULAMAYAN, BILEREK YA DA BILMEYEREK; INANCINI O UYGULAMADA IMANA TASIMAMAKTADIR.

 

iSLAM DUNYASINDA DUNDEN BUGUNE HERHANGI BIR YERDE BU KONUDA HERHANGI BIR ACIKLAMA VAR MIDIR?

 

Mesela soyle bir aciklama.

 

ISLAMDA UYGULAMA YA DA IMAN SART DEGILDIR, INANC YETERLIDIR.

 

ISLAMI UYGULAMAK ICIN INANCI IMANA TASIMAK ESASTIR.

 

ISLAM BIR UYGULAMA DINIDIR.

 

ISLAM BIR INANC DINIDIR.

 

Burada BILINCINE VE FARKINA VARILMAYAN KONU; INANIRIN INANCINI IMANA TASIMA VE VERILENI HARFIYEN UYGULAMA ADINA YAPTIGI YORUM, SECIM, AKIL YURUTME ONU IMANA YONLENDIRECEK HER TURLU YAZILI VE SOZLU NAKILDEN UYGULAMA OLARAK UZAKLASMASIDIR.

 

Iste islam dininin celiskisi budur.

 

Yani UYGULAMA.

 

Sonucta HER ISLAMA IMAN EDEN, ISLAMI IMANINI KENDI INANCI TEMELINDE

 

UYGULAR.

 

Iste islamdaki her turlu mezhebi ya da mezhep bunyesindeki farklilasma da ISID'IN UYGULADIGINI, BASKA BIR INANIRIN UYGULAMAMASI DA BUDUR.

 

Buradaki mezhepler arasi savasim ve katliam uygulamasi da burdan gelir.

 

Yani diyelim ISID, baska bir inaniri "IMANINI UYGULAMIYOR" diye katleder.

 

Cunku bu ondan ayet olarak istenmistir.

 

O yuzden inanir arkadaslarin her birinin kendisine su soruyu sormasi gerekir.

 

Benim islam ile bagim nedir? Nerede iinanc nerede imandir. Ben eger bu ayeti uygulamiyorsam, bu, benim 'bu ayete inandigim ama iman etmedigim' anlamina mi gelmektedir? Peki ben Islama neye gore inaniyor ya da iman ediyorum, bu secimimi nasil ve neden yapiyorum?" v.s.

 

Iste her bir inanirin kendine sorulcagi bu ve benzeri sorular; en azindan onun kendini tanimasina yariyacak; neye inandigini neye iman ettigini neye iman etmedigini ve neden iman etmedigini v.s. yani; ISLAM DIN VE INANCINI NEYE GORE UYGULAYIP UYGULAMADIGINI ALGILAMASINI SAGLAYACAK.

 

Ornek;

 

A ayeti- Uyguluyor muyum? Neden uygulamiyorum, uygulamiyorsam ben bu ayete iman etmiyorum bu benim icin musluman olmam da yeterli midir?

 

Yani hangi Kuran ayetine, sunnete v.s. IMAN EDIP UYGULUYORUM, YA DA UYGULAMIYORUM.

 

Bu ayeti uygulamamam ve o ayete iman etmemem, benim islam dini ve inancimda bir sorun mu/degil mi?

 

Iste boylece en azindan inanir arkadaslar neden dini mezhepler farkini ve bunca dini dallanip budaklanmayi iyice algilaacaklar.

 

Iste "BEN ISLAMIN HANGI MEZHEBININ HANGI DALINDANIM?" sorusunun farkindaligi ve bilinci bu asamadan sonra gelecek ve yine bu sorunun yanitini kendine verebilen bir inanir, bunun temelinde ve bu kendince ait oldugu dala IMAN OLARAK UYGULAMALI MI YOKSA INANC OLARAK MI BAGLI OLDUGUNU

su soru ile ortaya cikaracaktir.

 

Ornek;

 

"Ben islamin sunni mezhebinin hanefi dalindanim, bu dalin fikihi maturidiliktir."

 

Iste bu tesbitten sonra, bu tesbite inanirin IMAN EDIP ETMEDIGI YANI BU TESBITIN GETIRDIGI UYGULAMALARI YAPIP YAPMADIGINI ALGILAMA duzeyi gelecek.

 

Boylece en azindan kendi inanc ve uyguladigi olcu de imanini bilerek ortaya koyabilecek ve diyecek ki; "Ben sunni hanefi olarak iman ve inancim temelinde, ISID'in yaptigi ve onun imani olan selefiligin uygulamalarini kabul etmiyorum v.s." diyebilmelidir.

 

Aksi hem INANMADIGINI SAVUNMAK ALTINDA KALMAK VE NEYI NEDEN SAVUNDUGUNU DA BILMEMEKTIR.

 

En azindan neye neden inanildigini ve de uygulamali iman edildigini inanirin kendinin bilmesi; kendi inanci imani uygulamasi adina daha tutarli ve sagliklidir.

 

Butun bu aciklamalar oz olarak surada birlesir.

 

HER INANIR KENDI INANCI TEMELINDE IMAN EDER VE KENDISINDEN ISTENEN UYGULAMALARI KENDISI SECER.

 

Iste o yuzden islam dini inanc ve imani farkli mezheplerden ve mezhebi dallardan olusur.

 

Bu da bir dalin diger dali kendi inanc ve imani temelinde karsi kilar ve bu karsi kilis da katliama kadar gider.

 

Cunku katliami UYGULAMA VE ONA IMAN ETME KURANDA YAZMAKTADIR.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Konuyu ulke ve toplumumuz adina degerlendirirsek; T.C. devleti ve 1980'lere kadar; ISLAM DINI INANCI IMASNI UYGULAMASI v.s. sadece kisiye ya da kisinin cevresine endeksli degerlendirilmis ve hic bir zaman NAKLI ICEREN YAZIT VE SOYLEMLER YANI KURAN, HADIS AYET v.s. onemli olmamistir.

Iste boyle bir durumda basvurulsun diye, diyanet kaynagi ya da bulunan bolgedeki bir din kisisi topluma rehber olmustur.

Yani bir kisi bir inanir olarak imani uygulama ile bir sorun hissettiginde, KENDISI BUNU ARASTIRMAK YERINE; DIN KISILERININ BILGISINE BAS VURMUSTUR.

Dolayisi ile kisiler tamamen kendi iman inanc uygulama temelinde bir "serbestlik" icindeyetismislerdir.

Yani dini bilgi alip almamak ya bir arastirma ya da bir danisma seklinde gelismistir.

Bu arada "kuran okumak/dinlemek, mevlit, sunnet, namaz, oruc, zekat, islami defnetme, mezar ziyaretleri, kurban-seker bayramlari, dini geceler, ezan, camide namaz kilma v.s. gibi uygulamali aliskanliklar topluma kazandirilmistir.

Bu uygulamalarda bile bir "serbestlik" hakimdir. Yani istek arzu israr v.s. nin disinda bir zorlama baski v.s. pek kurulmamistir.

O yuzden TURKIYE TOPLUMUNDAKI ISLAM INANC IMAN VE UYGULAMASI, TAMAMEN KISISEL VE KISININ KENDI UYGULAMA VE TALEBI TEMELINDE GELISMISTIR.

Iste "carpik" laiklik yani "sekuler olmayan laiklik te" budur.

Iste bu toplumun alistirildigindan farkli davrananlar, ya bir DINI ICERIK YA DA BIR DIN DISI ICERIK algisi vermislerdir.

Burada onemli olan konu "KIMSENIN KIMSENIN IMANINI INANCINI UYGULAMASINI OLCMEMESI VE DEGERLENDIRMEMESIDIR" Yani "herkes kendinden sorumludur, sevabi/gunahi kendinedir, mahserde kendi adina hesap verecektir, bu dunyada da kimseye hesapo vermek zorunda degildir." v.s.

Iste bu sekkilde bir alisilagelmislik ve yetismislik tamamen 1980 sonrasi bir "hucuma ugramis" neyin ne oldugunu algilayamadan, kendini bugunlerde bulmustur.

Iste bu da sunu gosterir. Madem "zaman sana degil, sen zamana uyacaksin" ise; ayni SORGULAYAN BEYINLER GIBI; INANIRLARIN DA ARTIK KENDI BEYINLERINI SORGULAMA ZAMANIDIR.

Cunku toplumsal yapi olarak o 1980 oncesi din icerikli yasam bir yerde yetmemektedir.

Cunku bugun, O GUNLERDE OLMAYAN BIR KENDINI SAVUNU GELISMISTIR.

Cunku inanirlarin, IMANI INANCI UYGULAMASI SORGULANIR ELESTIRILIR DEGERLENDIRILIR hale gelmistir.

Iste bu yukaridaki cumlede geceni, INANIR BASKASININ KENDISINE YAPMADAN; ONCE KENDINDE KENDI YAPMALIDIR.

Yoksa ister istemez o guzelim insanligi vicdani yara alir. Cunku artik insanlik ve vicdani yaralayan BIR ISLAMI IMAN INANC VE UYGULAMA ILE KARSI KARSIYADIR.

Ya bunu "islam butunlugunde" savunacak ama neden savundugunu kendi de bilmeyecek ya da ister istemez imani inanci uygulamasi v.s. sarsilacak insanlik ve vicdana olumlu ya da olumsuzyonde gelisecektir.

O yuzden bir inanirin en azindan artik kendi adina neye neden ve nasil inandigini imani ve uygulamasini kendi insanligi ve vicdani adina gerekmektedir.

Aksi hic arzulamadigi kolelik ve emir kullugudur.

Bugunun inanirlarina tarih boyle bir misyonu kendi kisiler sagliklari acisindan yuklemektedir.

Yoksa ISID gibi canavarlasan bir teror uygulamasinin nedenini ne kendine ne debaskasina anlatabilir.

Kendinin farkini ISID'A GORE ortaya koyabilmeli ve bunu da bilerek ve algilayarak yapabilmelidir.

Bunun icinde bugune kadar sahip oldugu aanlayis, hosgoru, saygi, karismama v.s. temelli almis oldugunu; tersine yani kindarliga otekilestirmeye nefrete ayristirmaya kisaca insanliktan ve vicdandan cikmaya yoneltmemelidir.

Cunku ve maalesef, o hic okumadigi kuranda BUNLAR VARDIR VE OLDUGU ICIN ISID INSANLIKDISI VE VICDANDISI UYGULAMA YAPMAKTADIR.

Iste bu gercegi algilamak, YA BIR ISID OLMAK YA DA OLMAMAK ALGISIDIR.

Unutmamak gerekir ki; ISID OLMAK BULUNDUGU TARIHTEN EN AZ 7 ASIR GERIYE GITMEKTIR.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 ay sonra...

kuranda BUNLAR VARDIR VE OLDUGU ICIN ISID INSANLIKDISI VE VICDANDISI UYGULAMA YAPMAKTADIR.

 

" Kuranda bunlar vardır " demek, QUA Felsefesine aykırı bir çıkarımda bulunarak, Selefi anlayışı Kuran yorumlamada tek, objektif, doğru, mutlak statüsüne çıkarmaktır. Bu çıkarımı yapanın Kuranı anlama konusunda IŞİD'ten tek farkı, inanç boyutundadır.

 

Halbuki Selefilik konusunda biraz okuma yapmak, böyle bir çıkarımın ne derece sağlıksız olduğunu anlamaya yetecektir.

 

Linkler:

 

-http://tr.wikipedia.org/wiki/Selefiyye-

 

-http://tr.wikipedia.org/wiki/Vahhabilik-

Link to comment
Share on other sites

" Kuranda bunlar vardır " demek, QUA Felsefesine aykırı bir çıkarımda bulunarak, Selefi anlayışı Kuran yorumlamada tek, objektif, doğru, mutlak statüsüne çıkarmaktır. Bu çıkarımı yapanın Kuranı anlama konusunda IŞİD'ten tek farkı, inanç boyutundadır.

 

Halbuki Selefilik konusunda biraz okuma yapmak, böyle bir çıkarımın ne derece sağlıksız olduğunu anlamaya yetecektir.

 

Linkler:

 

-http://tr.wikipedia.org/wiki/Selefiyye-

 

-http://tr.wikipedia.org/wiki/Vahhabilik-

Kuranda bunlar vardir demek, kuranda her yazanin, bugun mevcut olan islam dinindeki her turlu mezhep farkini icermesi demek.

 

Cunku Muhammed zamaninda mezhep farklari yoktu.

 

Ben selefiligin ne oldugu gayet iyi biliyorum.

 

Sonucta onlar da islam dinini uygulayan ve Allah'a iman eden bir mezhep.

Link to comment
Share on other sites

Kuranda bunlar vardir demek, kuranda her yazanin, bugun mevcut olan islam dinindeki her turlu mezhep farkini icermesi demek.

 

Cunku Muhammed zamaninda mezhep farklari yoktu.

Cunku katliami UYGULAMA VE ONA IMAN ETME KURANDA YAZMAKTADIR.

1- Aynı metinden farklı yorumlar çıkarılmış mıdır ?

 

2- Bu durum, bu metnin, metinden farklı yorumlar çıkarılmaya müsait yapısı olmasından mı, yani metnin kendisinden mi kaynaklanmaktadır ?

 

3- Yoksa, bu metni yorumlayanların dil bilgisi, edebiyat, tarih, sosyoloji, anlayış, zeka, vs. bilgi birikimlerinin farklılıklarından mı kaynaklanmaktadır ?

 

4- Selefilik neden Ana Akımların dışında hep marjinal kalmıştır ?

Link to comment
Share on other sites

1- Aynı metinden farklı yorumlar çıkarılmış mıdır ?

 

2- Bu durum, bu metnin, metinden farklı yorumlar çıkarılmaya müsait yapısı olmasından mı, yani metnin kendisinden mi kaynaklanmaktadır ?

 

3- Yoksa, bu metni yorumlayanların dil bilgisi, edebiyat, tarih, sosyoloji, anlayış, zeka, vs. bilgi birikimlerinin farklılıklarından mı kaynaklanmaktadır ?

 

4- Selefilik neden Ana Akımların dışında hep marjinal kalmıştır ?

Tabiki

 

Sadece metinden degil, o metni okuyanin algisinin getirdigi yorumundan ve de hangi mezhep temelinde okundugundan ve de okuyanin almis oldugu islam bilgisinden v.s.

 

Bu sorunun yaniti bir ustte.

 

Kime/neye gore?

Link to comment
Share on other sites

SÜNNİ VE ŞİİLİĞİ ANA AKIMLAR yapan neyse, nelerse ona göre.

Kuranda boyle bir mezhep ayrimi mi var?

 

Neden sadece sunni ve sii?

 

Kerbeladan sonra cikan bir mezhep daha var- Hariciler.

 

Ayrica bu iki ana mezhepte mutezilenin yani aklin yeri nedir?

 

Cunku kuran "kalb ile iman dil ile ikrar" olarak akil kullanmaya izin vermez ve her turlu akil kullanmayi sirk kosmak olarak degerlendirir.

 

Simdi soyle bakalim, hangi meslek kurana gore sadece ve sadece "kalb ile iman dil ile ikrar ediyor?

 

Ayrica sunni ve siiligin de kendi bunyesinde farklari var.

 

Hanbeli, safi, hanefi v.s.

 

Wiki de bunlar detayli aciklaniyor, selefiligin ne oldugu da. 

Link to comment
Share on other sites

Ayrica bu iki ana mezhepte mutezilenin yani aklin yeri nedir?

 

Cunku kuran "kalb ile iman dil ile ikrar" olarak akil kullanmaya izin vermez ve her turlu akil kullanmayi sirk kosmak olarak degerlendirir.

 

Simdi soyle bakalim, hangi meslek kurana gore sadece ve sadece "kalb ile iman dil ile ikrar ediyor?

Evet, Mütezile de Selefiyye gibi marjinal kalmıştır. Ama Ana Akımdan Sünni-Hanefiiğin İtikadi mezhebi Maturidilik çok yaygındır.

 

Matüridî, âmel ile imanı ayrı tutar ve amel ile imanın ayrı şeyler olduğunu savunur. O'na göre, iman etmek mutlaka ibadet etmeyi gerektirmez. "

 

http://tr.wikipedia.org/wiki/Mat%C3%BBridilik

 

 

Ayrıca, " Cunku kuran "kalb ile iman dil ile ikrar" olarak akil kullanmaya izin vermez ve her turlu akil kullanmayi sirk kosmak olarak degerlendirir. " yargın yine senin öznel çıkarımın olmuş, Selefiliği doğrular gibisin.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Evet, Mütezile de Selefiyye gibi marjinal kalmıştır. Ama Ana Akımdan Sünni-Hanefiiğin İtikadi mezhebi Maturidilik çok yaygındır.

 

Matüridî, âmel ile imanı ayrı tutar ve amel ile imanın ayrı şeyler olduğunu savunur. O'na göre, iman etmek mutlaka ibadet etmeyi gerektirmez. "

 

http://tr.wikipedia.org/wiki/Mat%C3%BBridilik

 

 

Ayrıca, " Cunku kuran "kalb ile iman dil ile ikrar" olarak akil kullanmaya izin vermez ve her turlu akil kullanmayi sirk kosmak olarak degerlendirir. " yargın yine senin öznel çıkarımın olmuş, Selefiliği doğrular gibisin.

 

 

Kuranda baska algi varsa, goster.

 

Kurandaki "oku" sadece "iman et" temellidir.

 

Akil ya da dusunce;

 

Birincisi kalbe verilir

 

Ikincisi, yine sadece iman etmek icindir.

 

Bunu kuran mumin olmayanlai aciklarken, ortaya koyar "musrik, munafik, kafir, Allah'a sirk kosmak" v.s.

 

O yuzden her musluman mumin degildir, ama her mumin muslumandir.

 

Iste kimin kime ve neye gore mumin olup olmadigi da; her bir mezhep farkinin kalb imanina ya da mutezilesine gore de degisir.

 

Ben selefiligi dogrulamiyorum, selefiligin algisi bu zaten. Yani akla yer yok. Sadece kalb ile iman edecek ve bunu dil ile ikrar edeceksin. Yani papagan olacaksin.

Link to comment
Share on other sites

 

Yani Selefiyye Kuranı doğru mu anlamış, sana göre ?

Dogru bir algidir. Selefiye gore de Kuran'da onlarin algiladigi, algi vardir.

 

Zaten olmazsa, selefilik islam dininin bir muslumanlik anlayisi olmazdi.

 

Muminin kim/ne olup olmadigi da, muslumanlarin kendi arasindaki tartismadir.

 

Ben ise ayni temelde tum farkli mezheplerin biri birini kabullenerek bir arada yasamaslarini ve hak ve ozgurlugun her birine ve islam disina tasinmasini oneririm.

 

Yalniz ve zannedersem, bu kurana terstir.

 

Yani hic bir mumin musluman "munafiki, musriki, kafiri v.s." kabullenmez.

 

Isin acisi bunlar tamamen islam temelli kavramlardir.

 

Yani teolojinin islam disi herhangi bir inancini ya da inancsizligini tanrisini ya da tanrisizligini ilgilendirmez.

 

Cunku kuran'da "herkesin musluman oldugu" on kosul ve onyargi inanci vardir.

Link to comment
Share on other sites

Yalnızca sorduğuma cevap ver. " Ben de Kuran'ı okuduğumda onların anladığının aynısını anlıyorum ama onların tersine Kurana inanmıyor, onu çağdışı, vahşi, ilkel buluyorum " diyor musun ?

Yoo senin oyununa gelmeyecegim. Bu sefer istedigini elde etmek icin, benim cumlelerimi alet olarak kullanamayacaksin.

 

Ben verilecek yanitlari verdim.

 

Bundan sonra herhangi bir mesajin dusunce ya da bilgi icermiyorsa, sana yanit ta yok.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Giriş yap

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...