Jump to content

Var ve Varlik Farki


evrensel-insan

Recommended Posts

Genelde basliktaki iki kavram biri biri ile karistirilir.

 

Herseyden once KAVRAMSAL VARLANMAMIS HIC BIR SEYIN VARLIKSAL TARTISMASI MUMKUN DEGILDIR.

 

Varlanmis herhangibir seyin varliksal tartismasi;

 

Basta varligin ne oldugunun algisi bilgisi temelindedir. 

 

Varligin ne oldugu, varlik ile ilgili her turlu tartisma; felsefenin metafizik dalinin konusudur.

 

Bu temelde, varlik uc ana dalda tartisilir.

 

Ontoloji

 

Teoloji

 

Fizik otesi

 

Ontoilojik varlik tartismasi da uc cesittir.

 

Materyalizm-tek varlik nesnel olan maddedir.

 

Idealizm-tek varlik oznel olan dusuncedir

 

Pozitivizm-Gercek varlik isimsel olandir.

 

Tolojik varlik tartismasi tanri/yaratici/akilli tasarimci v.s. ile ilgilidir.

 

Teizm-tanri varlik olarak vardir ve din ile baglanir

 

Deizim-tanri varlik olarak vardir yalniz dini yoktur

 

Ateizm-tanri varlik olarak yoktur.

 

Burada deizmin tanri varligini varlamasi; soyut ya da somut olabilir.

 

Somut- tanri evrendir-panteizm

tanri ile evren ic icedir-panenteim

tanri maddedir-hyloteizm

 

soyut-tanriya erisilemez, tanri belirlenemez, tanri inanctadir.

 

Kisaca VARLANMIS OLAN TANRININ VARLIKSAL TARTISMASI, TARTISANIN TANRI KAVRAMINI HANGI VARLIK TEMELINDE ALGIGINA VE TANRISINA NASIL BIR ANLAM VE ICERIK VERDIGINE BAGLIDIR.

 

Varligin ne oldugu tartismasi bilimsel degildir. Bilim gozlem veren varliga fenomen der ve onun gozlemini ortaya koyar. 

 

Yani bilimde GOZLEM VEREN BIR FENOMERNAL TABAN OLMASI GEREKIR. Bilimsel olarak ise, bilim BU GOZLEM VEREN TABANI DEGIL; ONUN VERDIGI GOZLEMI ORTAYA KOYAR.

 

Kisaca INSANOGLU ALGISINCA VARLANMAMIS HIC BIR SEYIN VARLIGI YA DA VARLIKSAL TARTISMASI MUMKUN DEGILDIR.

 

Varlanmis herhangibirseyin, varliksal tartismasi da; KARSITLI VE KARSITLARDAN BIRINI TEKE INDIRGEMELI VE DETERMINISTTIR.

 

Yani varin varliksal tartismasi varligin varlanmasi ya da yoklanmasidir. Bu kisir bir dongudur ve bilimsel bir temeli yoktur. Sadece varlanmis olanin varligini vara ya da yoka tasiyan bir kisinin bu ifadesi kendi aklinin kendine kendince dogrulamasidir.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var'in ol-bil-kavra Algisi

Bir bebek dunyaya gelmeden once; onun OLDURULACAGI bir suru varlar mevcuttur.

Bunun basitce anlasilmasi icin, Turkiye cografyasini secelim. Neler var? Genel olarak, cinsiyet var, Milliyet var, Etik var, Din var, vatandas var, ulke var, kisaca var oglu var. Bir de bu varlari bebege vererek bebegi olduracak olan; aile var, cevre var, toplum var, devlet var, egitim-ogretim var, kisaca var oglu var.

Bebek dogdu. Sirayla kendisine verilen varlari, kendi iradesi disinda alarak OLUYOR.

Ne oluyor? Dogum cinsiyetine gore; erkek veya disi oluyor, TC vatandasi oluyor, musluman oluyor, Turk oluyor, kisaca oluyor da oluyor. Aslinda burada OLDURULUYOR kelimesi daha uygun ve aciklayici.

Bebek buyudukce, BILMEYE, ogrenmeye yoneliyor. Neyi? Ne olduruldugunu ve varlari. Eger bebek bil temelinde; kendisinden istenenleri biliyorsa; bu bilme de; bebegin kendi bilmesi degil; KENDISINDEN BILINMESI ISTENEN dir.

Burdan otomatikman olduruldugu ve bilmesi istenen bildirildigi varlari, sahipleniyor ve bu sahiplendiklerinin mucadelesini vermeye basliyor. Bu arada tek sansi; kendisinden bilmesini istedikleri ve olduruldugu varlardan; eger kendi bilme bilincine erisirse; OLMAMAYA yoneliyor.

Mesela; varolarak olduruldugu ve bilinmesi istendigi muslumanligi, bildikce sahiplenmek istemiyor ve Olduruldugu, musluman varini; OLMADIGINA yoneliyor. Yani "ben musluman degilim" diyor.

Iste bebegin tum mucadelesi; ya olduruldugunu sahiplenmek, ya da oldurulduguna itiraz etmek ile geciyor.

Gorundugu gibi; var'a ulasamiyor. VAR'I KAVRAYAMIYOR. Cunku vari kavrasa; olduruldugunu kabul veya red mucadelesi yerine; ne olduruldugunun kokenine yani, vara yonelecek.

Iste birey bilinci; vara yonelmek ve varin, ne oldugunu sorgulamakla basliyor. Eger bu vara ihtiyac duyulmadiginda da; varin; olmasiyla olumlu veya olumsuz bir mucadele vermeye gerek duymuyor. Cunku VARI SAHIPLENMIYOR. VARI SADECE ORTAYA KOYUYOR. Yani, VARIN NE OLDUGUNU SAHIPLENMEDEN KAVRIYOR.

Iste bebegin bu yasam yolculugu; aslinda ters bir yolculuk. Nedeni, once varin ne oldugu kavranmali, sonra bu varin ne olduruldugu bilinmeli, en sonunda da; bu vari bebegin kendi ustune alip sahiplenip sahiplenmeyecegine yani o vari olmak isteyip istemeyecegine karar vermeli.

Ama maalesef; bu surec, tam tersi olarak isliyor. Iste buradan da; evrensel-insan'in kullandigi cikarsama metodu gundeme geliyor. Yani tum verileri, bir bir geriye cikararak; kokene ve temele ulasmak ve o koken ve temeli tum ciplakligiyla ortaya koyarak; insan olma ve insanlik sunmanin ozune ters dustugunu gosterebilip; curutmeye ve sahipliliginden ve sabitlendirilisinden arinmaya calismak.

Demekki; oldurulduklarimiz ve bildirildiklerimiz varlari kavramak; birey bilinci alabilmek icin gerekli bir cikarsama. Varlarin ne oldugu ve nasil olduruldugu kavrandiktan sonra da; bu varlarin; insan ozune verdigi zararlari ortaya cikarmak ve zararli olan varlardan arinmak ve onlari; ne olumlu ne de olumsuz, oldurmamak ve sahiplenmemek.             
 

Link to comment
Share on other sites

Olunan Varin, Oldurulmasi

Iste, bir vari sahiplenmeden ve vari seyle ozdeslestirmeden, yani vari oldurmadan; varin oldurumunu kavramak gerekiyor.

Burada da; dogal dusuncenin ctetolojik koken ve temeli ve bunun evrensel temelligi, sabitligi ve islerligi devreye giriyor.

Kisaca, bir varin oldurumu icin; bir karakteristigi, bir de sekillenisi gerekir. Iste bir var oldurulmadan once, onun oldurumunun temeli ve kokeni, ya da bir baska deyisle; vari olduran evrensel kullanimbilim sembolleri; X ve Y dir.

Burada X; oldurulacak varin; karakteristigini; Y de oldurulacak varin, olusum sekillenisini verir. X kisaca; ikilem ve karsitlik, Y de tek pozitif ve noktadir.

Varin oldurumu; bu 7 sabitin NOKTALANMASIDIR. Yani, ikilem, teke; karsitlik pozitife, tek ve pozitifte, noktaya indirgenerek noktalanmistir.

Bize kalan hareket alani ise; bu ikili ve karsitli noktayi; tek pozitif olarak noktalamadir. Tabi ki bu noktalama, ikili ve karsitli oldugundan; nasil noktalarsan noktala, mutlaka noktalananin,bir kendisi, bir karsiti, karsitliligi ikililigi, tekliligi, pozitifligi ve noktasi olacaktir.

Ornek verirsek;
Tanri-Noktalama--Madde karsiti
Madde-Noktalama--Tanri karsiti
Varlik-Tek, pozitif noktalama
Inanc-Tek, pozitif noktalama
Madde varlik-Ikili
Tanri inanc-Ikili
Var ve yok-Karsitlik
inan ve inanma-Karsitlik
Varlik-var, yok-Varliksal uclu
Inanc-inanma, inanmama-Inancsal uclu
Tanrisal, maddesel, inancsal-Kavramsal uclu
Varliksal, inancsal-Tanrisal ikili
Varliksal, inancsal-Maddesel ikili
Tanri, madde-Sabit
Varlik, inanc-Degisken

Bu da varin oldurulduktan sonraki; "hangi oldurum ile noktalanacagi tartismasi ve cikmazidir.             
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Giriş yap

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...